430/431/432/433 (V43) sorozatú villamos mozdonyok |
A V43 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú villamos mozdony sorozat. A magyar ipar 1960-ban megvásárolta egy szilícium egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő "50 periódusú vasút villamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség"-től. Az első hét mozdonyt a licenc adó munkaközösség készítette, az 1008 pályaszámú mozdony már itthon készült. A mozdonyok elektronikus részét a Ganz Villamossági Gyár, járműszerkezeti részeit a Ganz-Mávag gyártotta. 1963 és 1982 között összesen 379 mozdonyt állítottak üzembe. Az utolsónak készült mozdony az 1379 pályaszámú. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16000 volt feszültséggel villamosított Budapest-Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek. A sorozatból 15 - korábban MÁV mozdonyt - a GySEV üzemeltet.
A mozdony főbb adatai: | |||
tengelyelrendezés: | B' B' | teljesítmény: | 2200 kW |
hossza ütközők közt: | 15700 mm | névleges feszültség: | 25000 V 50 Hz |
szolgálati tömeg: | 80 to | engedélyezett sebesség: | 130 km/h |
V43 3216 | |||||||||
430 (GySEV V43)
V43 320 |
V43 322 |
V43 323 |
V43 324 |
V43 325 |
V43 328 |
V43 329 |
|||
|
V43 332 |
V43 335 |