V63 sorozatú villamos mozdonyok |
A MÁV 1971-ben megbízást adott a hazai járműiparnak egy nagyteljesítményű villamos mozdony kifejlesztésére, amely hosszabb távlatban is alkalmas a nagytömegű vonatok továbbítására. A megbízás alapján készült el a V63 sorozatú tirisztoros vezérlésű mozdony sorozat. A V63 sorozatú mozdonyokat 1974 és 1988 között gyártotta a Ganz Villamossági Művek és a Ganz-Mávag. A sorozatból 56 darab épült a MÁV részére, a 008 pályaszámtól Krupp licencia alapján készült forgóvázzal. A 11 darab korszerűsített mozdony engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/óra. Az így átalakított mozdonyokat a 100-as pályaszám csoportba sorolták. Az 1047 sorozatú mozdonyok beszerzéséig ezek a gépek voltak a MÁV legnagyobb teljesítményű villamos mozdonyai.
A felsővezeték árama a főtranszformátoron és a tirisztoros féligvezérelt hídkapcsolású egyenirányítón keresztül jut el a két forgóvázba épített hat hullámosáramú, marokcsapágyas felfüggesztésű vontatómotorhoz. A mozdony villamosellenállás-fékkel is rendelkezik. A szabályozó berendezés önműködő indítást, mezőgyengítést és a kívánt sebességen való vontatást tesz lehetővé.
A mozdony főbb adatai: | állomásítás: | |
tengelyelrendezés: | Co'Co' | Budapest Ferencváros: |
hossza ütközők közt: | 19540 mm | V63 004-007, V63 032-037, V63 039-042, V63 045-049, |
V63 106, V63 138, V63 143, V63 144, V63 150-156 | ||
Nyíregyháza: | ||
teljesítmény: | 3575 kW | V63 019-024, V63 026-031 |
szolgálati tömeg: | 116 to | Dombóvár: |
engedélyezett sebesség: | 120/160 km/h | V63 008-018, V63 025 |