V63 sorozatú villamos mozdonyok


A MÁV 1971-ben megbízást adott a hazai járműiparnak egy nagyteljesítményű villamos mozdony kifejlesztésére, amely hosszabb távlatban is alkalmas a nagytömegű vonatok továbbítására. A megbízás alapján készült el a V63 sorozatú tirisztoros vezérlésű mozdony sorozat. A V63 sorozatú mozdonyokat 1974 és 1988 között gyártotta a Ganz Villamossági Művek és a Ganz-Mávag.  A sorozatból 56 darab épült a MÁV részére, a 008 pályaszámtól Krupp licencia alapján készült forgóvázzal. A 11 darab korszerűsített mozdony  engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/óra. Az így átalakított mozdonyokat a 100-as pályaszám csoportba sorolták. Az 1047 sorozatú mozdonyok beszerzéséig ezek a gépek voltak a MÁV legnagyobb teljesítményű villamos mozdonyai.

A felsővezeték árama a főtranszformátoron és a tirisztoros féligvezérelt hídkapcsolású egyenirányítón keresztül jut el a két forgóvázba épített hat hullámosáramú, marokcsapágyas felfüggesztésű vontatómotorhoz. A mozdony villamosellenállás-fékkel is rendelkezik. A szabályozó berendezés önműködő indítást, mezőgyengítést és a kívánt sebességen való vontatást tesz lehetővé. 

A mozdony főbb adatai:   állomásítás:
tengelyelrendezés: Co'Co' Budapest Ferencváros:
hossza ütközők közt: 19540 mm V63 004-007,  V63 032-037, V63 039-042, V63 045-049,
    V63 106, V63 138, V63 143, V63 144, V63 150-156
     
    Nyíregyháza:
teljesítmény: 3575 kW V63 019-024, V63 026-031
     
szolgálati tömeg: 116 to Dombóvár:
engedélyezett sebesség: 120/160 km/h V63 008-018, V63 025

V63 001 V63 004 V63 006 V63 007 V63 008 V63 009 V63 010 V63 011 V63 012 V63 013
V63 014 V63 015 V63 016 V63 017 V63 018 V63 019 V63 020 V63 021 V63 022 V63 023
V63 024 V63 025 V63 026 V63 027 V63 028 V63 029 V63 030 V63 031 V63 032 V63 033
V63 034 V63 035 V63 036 V63 037 V63 039 V63 040 V63 041 V63 042 V63 045 V63 046
V63 047 V63 048 V63 049 V63 106 V63 138 V63 143 V63 144 V63 150 V63 151 V63 152
V63 153 V63 154 V63 155 V63 156