1047 sorozatú kétáramnemű villamos mozdonyok


Az 1047 sorozat a Siemens-Krauss Maffei által a MÁV részére szállított  ES 64 U2-V4 típusú két áramnemű nagyteljesítményű villamos mozdony, amely - néhány  az országra jellemző kivételtől eltekintve - azonos az ÖBB 1116 sorozatú mozdonyával. A mozdonyok beszerzésének elsődleges célja az ÖBB mozdonyok magyarországi futásteljesítményének kiegyenlítése, illetve a V63 100 sorozatú mozdonyok 140-160 km/óra sebességű üzemének kiváltása volt. A mozdonyok  a MÁV, a GySEV villamosított vonalain és az ÖBB D2 osztályú,  valamint a DB (Deutsche Bahn) villamosított fővonalain nemzetközi személy- és tehervonatok továbbítására alkalmasak. Belföldi forgalomban, elsősorban Budapest - Győr - Rajka, Budapest - Győr - Sopron vonalakon belföldi IC, nemzetközi és belföldi gyorsvonatokat továbbítanak. Jelenleg az 1047 sorozat a MÁV legjobban kihasznált mozdonysorozata.  A MÁV mozdonyok nem rendelkeznek az LZB vonatbefolyásolóval, a mozdonyokba később az egységes európai ETCS beszerelését tervezik. A GySEV mozdonyokba az LZB beépítésre került.

A mozdony főbb adatai:      
tengelyelrendezés: Bo' Bo' névleges tartós teljesítmény: 6400 kW
hossza ütközők közt: 19280 mm rövid idejű teljesítmény: 7000 kW*
szolgálati tömeg: 86 to jármű-űrszelvény: UIC 505-1 (SBB 01)
áramnem: 15000V/16,7Hz  25000V/50Hz legkisebb járható ivsugár: 100 m 5 km/h sebességgel
    sebesség: 230 km/h (MÁV 1047: 160 km/h)

* a rövid idejű teljesítmény öt percre vehető igénybe, majd tizenöt percig 6400 kW, majd ismét öt perc 7000 kW teljesítményű üzem következhet.


1047 0 MÁV

1047 001-1 1047 002-9 1047 003-7 1047 004-5 1047 005-2 1047 006-0 1047 007-8 1047 008-6 1047 009-4 1047 010-2

1047 5 GySEV

1047 501-0 1047 502-8 1047 503-6 1047 504-4 1047 505-1