V63,001 és  V63,002

A  V43 sorozattal nyert tapasztalatok alapján a MÁV részéről felmerült az igény egy nagyteljesítményű megbízhatóan használható univerzális villamosmozdony iránt. A mozdony sorozat létrehozását segítette az akkori szovjet és bolgár vasút részéről egy ilyen mozdonytípus beszerzésére felmerült igény is. Azonban ezt az igényt a csehszlovák járműipar a Škoda gyár által kielégítette. Az 1971. február 19-én létrejött megállapodás alapján a korábban elképzelt 6000 LE teljesítményű mozdony helyett született meg az 5000 LE teljesítményű Co' Co' tengelyelrendezésű villamosmozdony típus.  A V63 001 pályaszámú mozdony  Siemens gyártmányú egyenirányító, illetve szabályozó berendezéssel, míg a V63 002 pályaszámú mozdony a Ganz Villamossági Művek által kifejlesztett, a Siemenséhez hasonló berendezéssel került megépítésre. Ezért tényleges  prototípusnak a V63 002 pályaszámú mozdony tekinthető. A két  prototípus mozdony 1974 elején elkészült és megkezdődtek gyári próbáik. Az 1975-ben a Budapesti Nemzetközi Vásáron kiállított V63 001 pályaszámú mozdony aranyérmet kapott. A két prototípus mozdony 1975 decemberben került  MÁV állományba, ahol az 1996. február 26-án bekövetkezett selejtezésükig a forgalomban részt vettek. A V63 001 pályaszámú mozdony a Magyar Vasúttörténeti Parkban kiállításra került.

 
A 001-es vonattal
A 002 és 001 a Keleti fűtőházban
A 002-es a Keleti fűtőházban

Megjegyzés a képekhez: A fenti képek szerzőjét nem ismerem, de remélem utólag hozzájárul a felhasználásukhoz!