ZSSK 350 sorozatú két áramnemű villamos mozdonyok |
Az egykori Csehszlovákiában 1960-ig csak egyenáramú villamos vontatás létezett. Az 1960-as évek elejétől azonban felismerve az 50 Hz-es vontatási rendszer előnyeit e rendszerrel villamosítottak több vasútvonalat, bár a további villamosításoknál mind két rendszert fejlesztették. Kezdetben a két rendszer csak Kutna-Horán érintkezett, ahol az állomás közepén volt elválasztva a két rendszer. Az állomáson a vonatoknak meg kellett állni, és az állomások azon részein ahol a felsővezeték-rendszer eltért a villamos mozdonyok rendszerétől, dízelmozdonyok mozgatták a villamos mozdonyokat. A forgalom növekedésével ez a megoldás mind nehézkesebbé vált, ezért felmerült az igény két áramrendszerű mozdonyok beszerzésére, melyeket a ČSD 1969-ben rendelte meg a koda Plzeň-i gyárától. A prototípus mozdonyok - ES 499.0001 és ES 499.0002 - 1973-ban készültek el. A sorozatból összesen 20 mozdony épült, melyekből kettőt - ES 499 0010 és a 350 009-7 - baleset miatt selejteztek. 1975 decemberétől engedélyezték a mozdonyok Budapestig történő közlekedését. A nagy tömegű mozdonyok számára nyíltpályán 100 km/óra, váltókon kitérő irányban 40 km/ó sebesség volt engedélyezve.
A mozdonyok összes villamos berendezését az építőszekrény elv alapján alakították ki, megkönnyítve ezzel a karbantartást és a meghibásodott alkatrészek cseréjét. A 4000 kW teljesítményű mozdonynál az egyenárammal villamosított vonalakon a felsővezeték árama közvetlenül jut a vontatómotorokhoz, a váltóárammal villamosított vonalon történő haladásnál a felsővezetékről levett áramot szilícium-egyenirányító egyenirányítja. A kerékpárokat rugalmasan hajtó négy vontató motor közül egy forgóvázban kettő-kettő mindig sorba kapcsolt. A Bo' Bo' tengelyelrendezésű mozdony négy vontatómotorja teljesen rugózott felfüggesztésű, a kerékpárok rugalmas hajtásúak. A 87 tonna tömegű mozdonyok legnagyobb sebessége 160 km/óra. A mozdonyt felszerelték villamos ellenállás-fékkel is.