MÚZEUM - M61 sorozatú dízel-elektromos mozdonyok

◄►


 
 

A gőzvontatás aránya a MÁV-nál az 1960-as évek elején még 85 % volt. A vonali szolgálat korszerűsítése szükségessé tette nagy teljesítményű dízelmozdonyok beszerzését, de a  hazai ipar ilyen mozdonyok gyártására még nem volt felkészülve.  Ezért 1960-ban a MÁV felhívására a NIKEX Külkereskedelmi Vállalat pályázatot írt ki, amelyre 16 gyár 30 különféle típussal - többségében villamos hajtásrendszerű mozdonnyal - pályázott. A pályázók között nem voltak az akkori szocialista országok gyártói. Végül a MÁV és a gyártók - a nyugatnémet Krauss-Maffei és a svéd NOHAB - megegyezése alapján 1960-ban lehetőség nyílt két különböző hajtásrendszerű, nagyteljesítményű dízelmozdony hazai vonalakon történő kipróbálására. A NOHAB mozdonyok melletti döntést  az indokolta, hogy a mozdonyba épített General Motors gyártmányú dízelmotor és a villamos hajtás szerkezetileg kiforrott volt, és azokból sok ezer darab üzemelt világszerte mozdonyokban és hajókban. Ebben az időben ezt a mozdony típust már használta a norvég  és a dán vasút is. Később licenc alapján gyártották a mozdonyt Belgiumban a saját és a luxemburgi vasutak részére. A MÁV az 1961-ben kötött szerződés alapján a svéd NOHAB gyártól húsz  nagy teljesítményű dízelmozdonyt rendelt. Az M61 001 pályaszámú mozdonyt 1963. június 9-én, a sorozat utolsó mozdonyát az M61 020 pályaszámú mozdonyt 1964. március 12-én helyezték üzembe. A Co' Co' tengelyelrendezésű mozdonyba épített 1435 kW teljesítményű kétütemű, 16 hengeres, V elrendezésű dízelmotor hajtotta főgenerátor termelte villamos áram két forgóvázba épített hat villamos motort hajt. A mozdonyt a személyszállító vonatok fűtésére önműködő üzemű gőzfejlesztővel szerelték fel, mely óránként 800 kg gőzt termelt. Az M61 sorozatú mozdonyok majd négy évtizedes üzemük során a MÁV legmegbízhatóbb dízelmozdonyai voltak, melyek fénykorukban személy-, gyors- és expressz vonatokat továbbítottak szinte valamennyi fővonalon. Az M61 sorozatú mozdonyok kezdetben - a V43 sorozatú mozdonyok szállításának késedelme miatt - a Budapest - Miskolc vonalon közlekedtek és napi futási teljesítményük elérte a 800 kilométert. A mozdonysorozat selejtezése 1987-ben kezdődött a 009 pályaszámú mozdonnyal.

A mozdony főbb adatai:      
hossza ütközők között: 18600 mm szolgálati és tapadó tömeg: 108,66 Mp
legnagyobb magassága: 04280 mm indító vonóerő: 21,00 Mp
legnagyobb szélessége: 03090 mm névleges teljesítmény: 1435 kW/1950 Le
hajtott kerék átmérője: 01040 mm legnagyobb sebesség: 105 km/ó
szélső tengelytáv: 14300 mm    

M61 001 M61 002 M61 003 M61 004 M61 005 M61 006 M61 007 M61 008 M61 009 M61 010
M61 011 M61 012 M61 013 M61 014 M61 015 M61 016 M61 017 M61 018 M61 019 M61 020