MÚZEUM - M61 sorozatú
dízel-elektromos mozdonyok |
◄◄► |
A
gőzvontatás aránya a MÁV-nál az 1960-as évek elején még 85 % volt. A vonali
szolgálat korszerűsítése szükségessé tette nagy teljesítményű dízelmozdonyok
beszerzését, de a hazai ipar ilyen mozdonyok gyártására még nem volt felkészülve.
Ezért
1960-ban a MÁV felhívására a
NIKEX Külkereskedelmi Vállalat pályázatot írt ki, amelyre 16 gyár 30 különféle
típussal - többségében villamos hajtásrendszerű mozdonnyal - pályázott. A
pályázók között nem voltak az akkori szocialista országok gyártói. Végül a MÁV
és a gyártók - a nyugatnémet Krauss-Maffei és a svéd NOHAB - megegyezése alapján
1960-ban lehetőség nyílt két különböző hajtásrendszerű, nagyteljesítményű
dízelmozdony hazai vonalakon történő kipróbálására.
A NOHAB mozdonyok melletti döntést az
indokolta, hogy a mozdonyba épített General Motors gyártmányú dízelmotor és a villamos hajtás szerkezetileg
kiforrott volt, és azokból sok ezer darab üzemelt világszerte mozdonyokban és
hajókban. Ebben az időben ezt a mozdony típust már használta a norvég és a dán
vasút is. Később licenc alapján gyártották a mozdonyt Belgiumban a saját és a
luxemburgi vasutak részére.
A MÁV az 1961-ben kötött szerződés alapján a svéd NOHAB gyártól húsz nagy teljesítményű
dízelmozdonyt rendelt.
Az M61 001
pályaszámú mozdonyt 1963. június 9-én, a sorozat utolsó mozdonyát az M61 020
pályaszámú mozdonyt 1964. március 12-én helyezték üzembe. A Co'
Co' tengelyelrendezésű mozdonyba épített 1435 kW teljesítményű kétütemű, 16
hengeres, V elrendezésű dízelmotor hajtotta főgenerátor termelte villamos áram
két forgóvázba épített hat villamos motort hajt. A mozdonyt a személyszállító
vonatok fűtésére önműködő üzemű gőzfejlesztővel szerelték fel, mely óránként
800 kg gőzt termelt. Az M61 sorozatú mozdonyok majd négy évtizedes üzemük során
a MÁV legmegbízhatóbb dízelmozdonyai voltak, melyek fénykorukban személy-,
gyors- és expressz vonatokat továbbítottak szinte valamennyi fővonalon.
Az M61 sorozatú mozdonyok kezdetben - a V43
sorozatú mozdonyok szállításának késedelme miatt - a Budapest - Miskolc vonalon
közlekedtek és napi futási teljesítményük elérte a 800 kilométert. A mozdonysorozat
selejtezése 1987-ben kezdődött a 009 pályaszámú mozdonnyal.
A mozdony főbb
adatai: |
|
|
|
hossza
ütközők között: |
18600
mm |
szolgálati és tapadó tömeg: |
108,66
Mp |
legnagyobb magassága: |
04280 mm |
indító
vonóerő: |
21,00 Mp |
legnagyobb szélessége: |
03090 mm |
névleges teljesítmény: |
1435
kW/1950 Le |
hajtott
kerék átmérője: |
01040 mm |
legnagyobb sebesség: |
105
km/ó |
szélső
tengelytáv: |
14300
mm |
|
|