Az első világháborús területi
veszteségek hatására Magyarország többek között elvesztette legfőbb
fakitermelő hegyvidékeit is, így a fahiány pótlására 1918-’19-ben a Bükk
erdeiben létesítendő feltáró vasút építéséről határoztak. A Szinvavölgyi
Erdei Vasút (Sz.E.V.) nyomvonalát 128,97 m tengerszint feletti magasságról
(Miskolc-Fáskert) indulván a 17,7 km-rel arrébb helyezkedő, 379,88 m
tengerszint feletti magasságon fekvő Garadna közé tervezték. A tervek
elkészítésével Stern Zsigmond és Stern Imre budapesti mérnököket bízta meg
a Földművelésügyi Minisztérium. A Mély-völgy áthidalásának nehézségei
miatt a kivitelezést ők azonban nem vállalták. Ekkor Kaán Károly, az FM
akkori helyettes államtitkára, az akkor alig 30 éves
Modrovich Ferenc
erdőmérnököt bízta meg a felvetődött tervezési nehézségek megoldására. A
Mély-völgyi viadukt tervezésével és megépítésével Modrovich Ferenc beírta
nevét az erdészeti mélyépítés történetébe, és e területen hazánk
közismerten legkiválóbb szakembere lett. A Miskolc – Garadna fővonal 1920.
november 4-ére készült el. A Mély-völgy áthidalására 25 m magas, 64 m
hosszú, háromnyílású, Gerber tartós hidat építettek. Lillafüred állomás
előtt egy 112 m-es, utána pedig egy
119 m-es alagút, a Hámori-tó mellett
pedig egy 4x8 méteres, hazánkban egyedülálló ívhíd készült. Az első fával
megrakott szerelvény 1920. november 14-én érkezett Garadnáról a Fáskert
végállomásra. A kisvasút alapvető feladata évtizedeken át a fa, a szén és
a dolomit szállítása volt. A rendszeres forgalom az 1921. december 30-i
szakhatósági bejárás után indult meg.
A fővonalból kiinduló szárnyvonalak szintén Modrovich Ferenc
főerdőmérnök tervei alapján épültek:
- a Ládi szárnyvonal: Az
1921-’22-ben épült 3 km hosszú vonal a MÁV normál nyomtávolságú
diósgyőri vonalának Ládi rakodó állomásával teremtett összeköttetést.
- a Lillafüredről kiinduló
Kerekhegyi rakodó szakasza, mely szintén 1921-’22-ben épült.
- a Papírgyár – Mahóca közötti 11
km-es szárnyvonal, épült 1920-’22 években.
- a Ládi rakodótól a déli Bükk
irányába 1921-ben épített, a Vásárhelyi rakodót elérő 4,4 km-es
Tatárároki szárnyvonal.
A Sz.E.V. az üzemszerű működést az I. világháború alatt a felvidéki
erdei vasutak által megrendelt, de oda a fent említett okok miatt már le
nem szállított 2 db MÁV 490-es sorozatú, négytengelyes gőzmozdonnyal
(amelyeket később még 3 db hasonló típusú követett) és 27 db
négytengelyes, forgóvázas teherkocsival kezdte. Évi 50-55 ezer tonna
faanyagot szállítottak, valamint a Vasgyár és a Papírgyár részére szenet a
Márta bányából, dolomitot a szomorúi kőbányából. 1923. augusztus 18-tól
szóban, majd 1924. május 3-án rendeletben is engedélyezték a
személyszállítást. A diósgyőri vasgyárba Hámorból, Ómassáról, Újmassáról
jártak be dolgozni a kisvasúton, továbbá a kirándulók népes csapatát is
szállította a Bükkbe. 1925-től a lillafüredi építkezések jelentősen
növelték a Sz.E.V. teljesítményét. 1928-tól közlekednek azok a nyitott "Diamond"
kocsik, amiket az Orenstein és Koppel cég alakított ki a Sz.E.V.
megrendelésére.
1929. júliusától a Sz.E.V. nevet LÁEV-re változtatták. Ekkor kapta
meg az 1928-ban megrendelt 2 db Ganz gyártmányú, forgóvázas benzinmotorkocsit és az ezekhez tartozó 2 db Ganz és 3 db Orenstein és
Koppel gyártmányú, azonos kivitelben megépített mellékkocsit.
Az 1930. június 7-én megnyitott
Palota Szálló fellendítette a
kisvasút turisztikai forgalmát. 1954-ben a MÁVAG szovjet dokumentáció
alapján nagy mennyiségben gyártott KV-4 típusú, nagy teljesítményű
szerkocsis gőzmozdonyokat, melyek közül egy, 447-401 pályaszámon a LÁEV-hez került. Szintén az 1950-es években jelentek meg a
C-50 típusú
dízelmozdonyok. 1961-től van forgalomban az 508-as pályaszámú
Mk48-as
mozdony. A gőzvontatás 1972-ben szűnt meg. 1977-ben az 506 és 510,
1981-ben pedig az 501-es pályaszámú Mk48-as mozdonyok kerültek a LÁEV-hez
a MÁV által felszámolt keskeny nyomközű vonalakról. A teherszállítás
1990-’91-ben szűnt meg, és ezzel egyidejűleg a Ládi és a Kerekhegyi
szárnyvonal.
Napjainkban Miskolc, Dorottya utca és Garadna állomások között
egész évben járnak a vonatok. 1998 óta ismét közlekednek nyári hétvégeken
menetrend szerinti személyvonatok Mahócára.
Az Északerdő Rt. mindent elkövet azért, hogy a legendás LÁEV
kisvonatot unokáink is élvezhessék. A LÁEV két világot köt össze: a
szerelvényekre Miskolcon, a modern nagyvárosi környezetben felszálló utas
hamar a Bükk tiszta levegőjű, gyönyörű tájain találja magát. A vasút
büszke múltjára, hagyományaira és megőrzi tárgyi emlékeit. Az Északerdő
Rt. Garadna végállomáson az 1998. május 9-i Kisvasúti Napon nyitotta meg
az Erdészeti és Vasúttörténeti Múzeumát. Az 1954-ben gyártott és 1972-ig
közlekedő, Magyarországon valaha volt legnagyobb erdei vasúti gőzmozdonyt
felújíttatta és külön kérésre közlekedteti.
a szerző engedélyével
|